Glemt og Gemt
“Glemt og gemt” (210 x 180 cm)
Materialer: Møbler, tabte noter, skrald, knogler, tørret natur, kaffe, akrylmaling og avispapir
Afgangsværk fra Visuel HF (2023)
Værket fremstiller et genkendeligt mormor hjørne, men der er noget sært i stuen.
Igennem teorien Das Unheimliche får mormor hjørnet en skæv følelse.
Isteddet for familiebilleder i albummet, er der fremmedes tabte indkøbslister, noter og billeder. I schartoldet finder man knogler fra dyr, afskåret hane-vinger og fødder og tørret natur. På hylderne finder man rustent ting, stykker af porcelæn, og andet samlet of fra sidegaden. Og på alle vægge hænger der billeder fra et helt anden personligt ungdomsliv. Mormors hjørne er fyldt med ting der ikke passer, men også et gemmested for ting som er lagt til side og glemt af andre. Hun sætter alt til pynt, der normalt ikke har en plads i en stue.
Dette værk vil sætte en debat igang om vores forhold til skrald og det grimme, hvornår noget kan vuderes som ubrugeligt og grimt – og hvorfor det ikke kan have den samme status som pyntegenstande eller betyde lige så meget som familiebilleder.
Denne installation tog 4 uger at opbygge, fra ideudvikling til færdige produkt.
Til dette afgangsprojekt blev der brugt mange personlige genstande fra egne samlinger;
Skraldet – som bestod af flise stykker, porcelæn, rustne genstande, gammelt legetøj mv. – var fra en samling der var bygget op af flere år;
Fotoalbummet – som bestod af tabte indkøbssedler, noter, billeder mv. – var alt samlet inden for det sidste halve år, meget af det også fundet på ture til Rema 1000 eller Føtex samt på skolen.
Anti-glansbillederne – som bestod af billeder præget at ungdomslivet – var alle taget gennem uddannelsen på Visuel HF, både på skolen, kollegie og generelt Viborg området.
Schartoldet – som var fyldt i alle rum med knogler, båder fra egen samling og lån, samt afskåret hanevinger og fødder fra samme arbejdsperiode, og alt godt fra naturen, tørret og opstillet til at forfalde i møblet.
Der har altid været en fascination for alt det der dømmes grimt, ulækkert og ubrugeligt, så det var oplagt at få værket til at fremvise alle disse elementer for beskueren, og dermed sætten en snak igang.
Det var klart fra starten af processen med dette projekt, at det skulle være anti-smukt. Det skulle have en form for råhed over sig, men stadig virke imødekommende, rolig og dejlig.
Det var her at ideén om et “mormor hjørne” kom frem, alle kender til en mormor stue samt føler sig tryg i sådan et miljø.
Mormor miljøet ville også harmonere godt med alle samlingerne, da mormødres stuer tit er pyntet med alt livet har bragt med sig.
Nogle bump på vejen med dette endelige projekt var specielt schartoldet og hvordan skraldet skulle blive udstillet som mere end “bare skrald” for beskueren.
Schartoldet og dens mange knogler og natur kom igennem mange faser inden den nåede til hvor den endte tilsidst, dette kan også ses i “Ideudvikling” billed-sliden.
I starten af projektet var det meningen, at møblet skulle være fyldt med modeller af døde-dyr og/eller billeder taget af dyr i vejkanten – dog blev disse ideér hurtigt taget væk da der ikke var nok tid til at lave modeller – heldigvis var der knogler nok til at udsmykke møblet lige så godt.
Skraldet var knap så svært at komme rundt om, her skulle der udvikles en ide til noget som kunne give samme følelse til skraldet som mormors porcelæn figurer hjemme på kommoden. Her var sammenligningen at alle figurer havde en historie, ligesom skraldet. Så her var nøglen, at der skulle skrives historier til det meste af skraldet som beskueren kunne læse og fordybe sig i.
Tak til min far for at bringe materialer og opbygge hjørnet <3





























































